sliders-1

Je hebt besloten om een webshop te gaan beginnen, je bent bij de Kamer van Koophandel geweest en bent er helemaal klaar voor. Lees dan deze blog waarin wij je helpen met 10 tips om een goede webshop op te starten. 

Heb je al een webshop, maar wil je toch wat extra tips en tricks? Ook dan is deze blog zeker een aanrader. Wij helpen je graag met een aantal tips zodat je door kunt pakken.

1. Hou je website up-to-date

Een goede website is up-to-date en werkt naar behoren. Dat klinkt heel vanzelfsprekend, maar toch is dat in de praktijk niet zo. Websites en vooral ook webshops verouderen heel snel. Als je een webshop laat maken, kijk dan goed of het aanpassen hiervan je niet heel veel geld gaat kosten. 

Bij veel custom build oplossingen moet je alle aanpassingen en updates apart betalen. De kassa rinkelt dan vaak flink en je moet er zelf continu bovenop zitten. Het is dan beter om bijvoorbeeld te kiezen voor een SAAS (Software As A Service) oplossing.  Bij deze oplossingen zitten de updates en aanpassingen al in het pakket. Je betaalt een abonnement. Dit scheelt je vaak een hoop werk en kosten.

2. Leer van je concurrentie

Het Engelse spreekwoord: ‘Keep your friends close, but your enemies closer’ is hier wel een beetje van toepassing. Kijk altijd goed naar wat je concurrenten of concollega’s doen. Je kunt hier eigenlijk alleen maar van leren. Je hoeft het wiel niet altijd zelf uit te vinden.

Ga af en toe op je gemak kijken hoe de grote jongens het doen en leer hier van. Maar ook kleine websites hebben vaak leuke oplossingen en acties waar je iets mee kunt. 

3. Maak het je klant gemakkelijk en zorg voor een goede service

Om er weer een spreekwoord in te gooien: ‘Gemak dient de mens’. Dat is natuurlijk de kernwaarde van online bestellen. Maar dan moet je webshop wel gemakkelijk werken en duidelijk zijn. Kijk dus goed naar de klantreis op je website. 

Kunnen klanten de producten makkelijk vinden en is het bestelproces eenvoudig. Laat bijvoorbeeld eens iemand dit voor je testen en echt met een kritische blik kijken waar verbeterpunten zitten. 

Goede service is ook zeer belangrijk. Sta je klanten snel en duidelijk te woord. Is er een probleem probeer dat op te lossen naar jullie beiden tevredenheid. Een tevreden klant is goede reclame en komt graag weer terug voor een nieuwe bestelling.

4. Goede content is heel belangrijk

Zorg voor goede content bij je producten. Duidelijk en overzichtelijke productteksten, maar ook goede afbeeldingen zijn heel belangrijk. Laat de klant het gevoel krijgen alsof ze het product in hun handen hebben. 

Dit doe je door duidelijke teksten te schrijven en mooie afbeeldingen te plaatsen. Niet alleen een simpele overzichtsfoto, maar zorg ook voor mooie sfeerbeelden en eventueel een filmpje. 

5. Zorg voor meerdere betaalmogelijkheden

Een klant wil kunnen kiezen hoe ze een bestelling afrekenen. Alleen Ideal en creditcard zijn niet voldoende. Verdiep je ook in PayPal, overboeking en achteraf betalen. Op die manier zorg je ervoor dat een klant zelf kan bepalen hoe ze willen afrekenen en ronden ze de bestelling sneller af.

6. Online adverteren met vertrouwen

Online adverteren zorgt ervoor dat je beter zichtbaar bent en klanten je gemakkelijker kunnen vinden. Je kunt adverteren in Google, via Facebook en Instagram. Maar ook LinkedIn is tegenwoordig een goede plaats om je producten en diensten aan te prijzen. 

Adverteren is niet zo makkelijk als het lijkt en het is daarom belangrijk om hierbij gebruik te maken van een specialist. Kies voor een marketingbureau of huur een ZZP-er in die je hier bij kan helpen. Dit zorgt ervoor dat je op de juiste manier adverteert en de advertentiekosten zichzelf terug verdienen in de vorm van bestellingen. 

7. Straal betrouwbaarheid uit

Dit is een heel belangrijk punt. Betrouwbaarheid is in deze tijd waarin klanten online geregeld worden opgelicht, niet vanzelfsprekend. Zorg ervoor dat je website een beveiligde https verbinding heeft door middel van een SSL certificaat. Vermeld al je gegevens duidelijk op je website. Denk hierbij aan adresgegevens, telefoonnummers, KVK-nummer, BTW-nummer en een e-mailadres. 

Naast deze gegevens zorgt een keurmerk ook voor meer vertrouwen. Maak daarbij een pagina waarop klanten veel gestelde vragen kunnen vinden zoals:

  • Wat zijn de levertijden?
  • Hoe retourneer ik een product?
  • Wat zijn de verzendkosten?
8. Optimaliseer je website voor zoekmachines

Online vindbaarheid kun je genereren door middel van advertenties, maar dit kost allemaal veel geld. Zorg er daarom voor dat je website geoptimaliseerd is voor zoekmachines. Dit doe je door de meta descriptions en meta tags goed in te vullen. Laat een zoekwoordenonderzoek uitvoeren. Dankzij een zoekwoordenonderzoek weet je op welke woorden je je moet richten bij het schrijven van de teksten. 

Naast goede productteksten zorgen informatieteksten en blogs voor extra vindbaarheid in Google. Deze teksten moeten minimaal 500 woorden lang zijn en voorzien van interne en externe links. Met de juiste teksten zorg voor je een hogere score in de organische zoekresultaten. 

9. Klanten houden van korting

Deze is eigenlijk heel makkelijk, want tja we houden zelf ook van korting. Zet daarom geregeld een kortingsactie op. Geef klanten korting op een bepaalde lijn of stunt met gratis verzendkosten. Hierin is eigenlijk alles mogelijk. 

10. Klantonderzoek en reviews

Wie is jouw klant en waar is hij naar op zoek. Dat is soms niet altijd duidelijk. Je kunt daarom een klantonderzoek laten doen om hierin duidelijkheid te krijgen. Dankzij zo’n onderzoek is het makkelijker om online advertenties in te zetten. 

Daarnaast is het voor veel klanten belangrijk om een review te lezen. Ervaringen die klanten hebben met jouw producten. Dit is vaak goed te combineren met een keurmerk omdat zij deze reviews opvragen. 

Dit zijn onze tips voor je webshop. Doe er je voordeel mee en wij wensen je veel bestellingen!

Related Posts

Leave a comment