resultmakers social media pakket23

Social media is tegenwoordig een groot onderdeel van het online marketing plan. Je kunt naamsbekendheid genereren en je producten zichtbaar maken via Facebook, Instagram, Snapchat, Pinterest en LinkedIn. Het is echter belangrijk om deze tools op de juiste manier in te zetten zodat het plan goed werkt. En hier gaat het vaak mis. Wij zetten de 5 valkuilen bij het gebruik van social media én het maken van posts voor je op een rijtje.

1. Een enthousiast begin maar dan…

Je hebt net een social media account aangemaakt voor je bedrijf. Je plant gelijk de eerste 10 berichten in en dan…. Dan vergeet je het een beetje omdat de eerste berichten ingepland staan. Vervolgens ben je druk met het opzetten van je bedrijf en je klanten waardoor er de maanden die volgen niets meer mee gebeurt. Dit zien we heel vaak. 

Belangrijk bij social media is om je volgers geïnteresseerd te houden. Zorg dus voor voldoende interessante posts en zorg ervoor dat je het account niet laat versloffen. Maak een overzicht met belangrijke momenten per kwartaal en plan in je agenda een dag in waarop je nieuwe posts maakt en klaar zet. Zo kun je het account niet verwateren en blijf je bij de les.

2. ‘Gratis’ beeldmateriaal gebruiken

Beeldmateriaal mag bij een post op social media niet ontbreken. Omdat het niet altijd mogelijk is om zelf voor al het beeldmateriaal te zorgen, worden veel beelden van het internet gebruikt. Let hierbij altijd op dat je beelden gebruikt waarvan je de rechten koopt of welken rechtenvrij zijn. Voor niets gaat de zon op en als je even snel een afbeelding van internet plukt loop je de kans op hoge boetes omdat de rechten bij iemand anders liggen. 

Wil je gebruik maken van afbeeldingen zonder een boete? Maak dan gebruik van afbeeldingen die rechtenvrij zijn. Je vindt deze afbeeldingen op websites zoals:

  • Pixabay.com
  • Unplash.com
  • Pexels.com
  • Pngtree.com

Staan hier niet de afbeeldingen op die je zoekt? Koop dan afbeeldingen via websites zoals shutterstock.com. Hier vindt je vaak wel het beeld dat je zoekt en voor een klein bedrag kun je hiervan de rechten kopen. Het bespaart je een hoop problemen.

3. Werken zonder verhaallijn

Het maken van posts zonder daarbinnen een verhaal zorgt ervoor dat je eigenlijk je doel voorbij schiet. De klant ziet dan wel iets voorbij komen maar heeft geen idee wat ze ermee moeten. Wissel bijvoorbeeld informatieve en actieve posts met elkaar af en zorg altijd voor een goede call-to-action. Zo zorg je ervoor dat je klant geïnteresseerd blijft.

4. Likes betalen geen rekeningen

Dit is een heel belangrijk punt. Je kunt heel veel volgers hebben en mensen die je posts liken, maar als ze niet overgaan tot aankopen dan heb je eigenlijk niets. Je moet ervoor zorgen dat klanten niet alleen je post leuk vinden, maar ook door klikken naar je website voor een aankoop. Dit kun je doen met een goede call-to-action of bijvoorbeeld een kortingsactie. 

5. Zelf aanmodderen met advertenties

Het maken van posts is een ding maar het maken en onderhouden van advertenties is weer heel iets anders. Adverteren op social media of Google is toch wel een moeilijk klusje. Voor je het weet heb je een hele hoge investering gedaan, die zich niet uitbetaald in klanten en omzet. Het is daarom aan te raden om gebruik te maken van een expert. Huur een ZZP’er of marketingbureau in die je helpt bij het maken van een goed plan en een mooi budget. Samen kunnen jullie bepalen waar de kansen voor je bedrijf liggen en hoe je je budget daar het beste voor in kunt zetten. 

Related Posts

Leave a comment